Viktor K Jansson / 1970 PONTIAC GTO "2.0

Viktor K Jansson / 1970 PONTIAC GTO "2.0

Favoritprodukter:

SONAX XTREME Spray + Seal, helt fantastiskt lättanvänd produkt att använda efter tvätt för att återställa glans och avrinning, tillsammans med SONAX XTREME Rich Foam Shampoo så blir inte bara finbilen extra glansig och lätt att underhålla utan även den kanske inte lika välputsade bruksbilen blir ett rent nöje att tvätta med trevligt resultat utan större insats.

Följ Viktor på:

Allmän info:
En äkta svensksåld GTO intagen av GM Nordiska i Stockholm. Inköpt 2016 för att bygga om och helrenovera mellan 2017 och 2020 med flertalet förbättringar och förändringar gjorda under årens gång efter den togs i bruk igen.

Tanken bakom bygget var att skapa en bil man kan göra allt med och inspirationen kommer från stilen ’’Pro Touring’’ där man i korta drag moderniserar drivlina, chassie och förbättrar bilen i allmänhet mot hur de var från början på 70-talet.
Denna bil används idag till allt från vardagsbruk, roadtrips och söndagsturer på småkurviga vägar till full attack på trackdays/bankörningar samt köra på dragstrippen.

Lack och Exteriör:
Lackerad 2018 i en egen framtagen kulör, mörkgrå i grunden som skiftar mycket i färg beroende på belysning mellan ljusare grå och nästan svart med mattsvarta och guldiga detaljer. Mörktonade rutor, frontsplitter från Camaro och egenbyggd löstagbar dragkrok.

Motor:
7.5L Pontiac V8 som styrs med insprut genom Holley Sniper EFI.

Effekt:
450hk/702nm.

Växellåda och Bakaxel:
Manuell 6 växlad Tremec T56 Magnum och Chevrolet 12 Bult bakaxel med 3.90 utväxling.

Chassie och Bromsar:
Boxad och förstärkt ram, rörramsbärarmar, tvåstegs justerbara coilovers med 16 olika lägen på hårdhet, grövre krängningshämmare samt kraftigare stag till bakaxeln. 2" dropspindlar samt tightare styrsnäcka med kortare lägen.

CPP ’’Bigbrake-kit’’ med 13" (330mm) skivor fram och 12" (305mm) skivor bak.
EBC Yellowstuff och redstuff belägg.

Däck och Fälg:
D-008 Från 59NorthWheels, 11x18’’ bak och 9.5x18’’ fram.

Däck: 
Michelin Pilot Sport 4S 295/45 bak, 275/40 fram.

Interiör:
Till stor del original interiör men med lite extra mätare för kontroll av vitala värden, touch-skärm för att styra insprutningen, enklare ljudbygge, 30kg+ ljuddämpning för ökad komfort och minskad ljudnivå i kupén. 4 punkts bälte och racestolar för race eller original-stolar beroende på event.